lördag 3 mars 2012

Ner på jorden, ruvardag 10

Jag hittade den här sidan idag. Ja, jag googlade på graviditetstest med svagt streck, jag erkänner. Varför? Jo jag erkänner också att jag tjuvtestat idag, trots att jag egentligen inte skulle. Och ja, där fanns ett svagt, svagt, jättegörsvagt litet streck. Nästan så ljusrosa att det var vitt, fast mörkvitt eller hur man ska säga. Rosavitt. Hur som helst. Jag började ju såklart att googla. Hamnade på sidor på forum där folk postade foton på sina gravtester hejvilt för att få analyser av övriga forumister, och alla bedömdes gravida, till och med de där med mörkvita streck. Så jag började ju bli hoppfull. För strecket fanns ju där, om än väldigt svagt. Och jag läste på flera ställen att två streck = gravid oavsett svaghet. Så jag hann tänka att jag banne mig lyckats. Att det kanske blir en novemberunge trots allt. Sedan läste jag det här stycket på ovan nämnda sida och damp ner i backen, kom tillbaka på jorden igen:

Vid graviditeter med komplikationer bildas också hCG, men i mindre mängder, och det skulle kunna vara en förklaring till det svaga strecket. Och om ditt första test visar ett svagt positivt resultat och nästa test ett par dagar senare är totalt negativt kan du ha haft ett mycket tidigt missfall. Experter uppskattar att omkring 20 till 30 % (i viss litteratur står det upp till 60%) av alla graviditeter slutar med missfall, så det är tyvärr mycket vanligt. Det är först sedan graviditetstesten blev så här känsliga som man har börjat inse hur vanligt det är med tidiga missfall. Tidigare skulle så här tidiga missfall kanske inte ens ha upptäckts och kvinnan skulle aldrig ha fått veta att hon varit gravid. 

Jaha. Jaja. Det är därför man får testdag så sent. För att man inte ska börja testa för tidigt, hitta det där ljusa strecket och börja hoppas ihjäl sig. Herregud kvinna, tygla dig och vänta med de förbannade testerna tills det syns på riktigt eller inte alls! My god vad jag kan få hjärnblödning på mig själv ibland.

1 kommentar:

  1. Åh! Vad spännande. Det är ju väldigt tidigt ännu för ett starkt streck. Mitt idag var också väldigt svagt, men det är där. Testa om någon dag igen så ska du se att det är starkare. :)
    Kram

    SvaraRadera