tisdag 13 mars 2012

Kanske hjälper det något

Eftersom det här är min första (och vem vet, kanske den enda) graviditet, känner jag ett enormt behov av att göra allt rätt. Görjobbigt, jag vet. När man lusläst nätet efter information vad man får och inte får göra/äta/ha på sig som gravid blir man både skräckslagen, fylld av samvetskval och får ett enormt kontrollbehov. Google finns på både gott och ont så att säga.

Nu är det ju så att min sambos reproduktionsförmåga är nedsatt. Vad det beror på vet ingen. Men det KAN bero på att han under tidigt åttiotal som foster utsattes för hormonstörande kemikalier (tex ftalater) som redan då förstörde reproduktionsförmågan. Därför känns det extra viktigt att försöka kontrollera vad jag utsätter mitt foster för så långt det går. Alltså, jag är inte dum i huvudet, jag vet att det är görsvårt (eller helt omöjligt) att undvika ALLA giftiga kemikalier, ftalater finns ju till och med i plastgolven i lägenheten.

MEN jag kan kontrollera vad jag har direkt på min kropp, så som smink, hudlotion, deodorant, nagellack, parfym. Därför har jag försökt leta upp produkter som sägs vara fria från ftalater, parabener och andra gifter, och helt undviker sådant där det nästan alltid förekommer ftalater (tex parfym och nagellack). De produkter jag har hittat kanske är livsfarliga på annat sätt istället, det får vi kanske aldrig veta. Men jag gör så gott jag kan utifrån det lilla jag vet, och använder inte sådant jag inte vet något om.

Jag kan också påverka vad jag äter. Jag kan inte påverka alla ingredienser i allt, hela tiden, men jag försöker göra mitt bästa när jag väljer. Vi handlar nu bara ekologiska produkter i den mån det finns, för att tex kunna minska mängden av giftiga besprutningsmedel på grönsaker och frukt.

Jag har ändrat min kost ganska radikalt senaste veckorna och tänker mer på fisk (har varit så dålig på det förut, men nu behövs ju omega-3), grönsaker och frukt. Eftersom nästan allt är "farligt" i för stora mängder (googla tex på linfrön), så tänker jag att lite av varje är bättre än mycket av något och försöker vara lite varierad. Hårt bröd med sill. Färsk mango till frukosten. Lax och broccoli. Avokado. Kyckling och bulgur. Rotfrukter. Gojibär. Bananer. Ruccola, paprika, tomater. Morötter. Koffeinfritt kaffe (oh my, min trötthet!).

Och man kan ju tycka att herremingud så tråkigt liv jag ska ha i nio månader som ska ägna mina stackars hjärnceller åt något så enormt tidskrävande och halvt omöjligt uppdrag. Många säger att förr visste ingen vad som var farligt, och se så friska vi är ändå. Men eftersom vi sitter i den sits vi gör, håller jag inte med.

Jag kan inte påverka allt, men jag kan göra mitt bästa utifrån det lilla jag vet idag och hur jag vill leva och göra. Och faktum är att jag mår bra av det. Jag känner mig pigg och frisk och fräsch, så även om mitt val kanske aldrig påverkar barnet (det kanske föds med sju ben och fyra armar ändå), så påverkar det visst mig i en mycket positiv riktning - och det känns riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar