onsdag 11 juli 2012

Lyckosparkar, v.23

Nu är vi inne i vecka 23, och det mesta är sig likt från närmsta veckorna som gått. Jag har inte gått upp något mer i vikt de senaste 4-5 veckorna (men de 7 kilo jag gått upp sedan plusset räcker gott och väl, ett tag till ;)) och magen har i princip stannat i växten. Jag blev ju så ofantligt stor redan i vecka 15, och jag tänkte då att det här slutar aldrig väl. Men det jämnar väl ut sig, för nu är jag i princip lika stor som väninnan som ligger fyra veckor efter mig i tid. Nåväl, jag ska inte klaga. Det gör mig verkligen ingenting om jag inte blir stor som ett hus, så länge lille skrutt där inne växer som han ska. Och det får vi väl innerligt hoppas att han gör trots att jag har stannat i växten.

Idag har vi köpt tvättmaskin till lägenheten (att springa till tvättstugan fyra gånger i veckan med en spädis kändes inte som en hit). Så nu har vi snart ett komplett hem för att klara familjelivet, haha. Gravidförsäkring har fixats och hälsodeklarationen är ifylld och klar, skönt att ha det gjort. Ni vet, ifall.

Varje dag som går känner jag noga efter sparkar. Lille Bo rör sig aktivt främst på morgonen och kvällen, och ibland hinner jag bli lite orolig däremellan när det dröjer. Det är alltid en lättnad när man väl känner honom igen och för varje gång blir jag ännu lyckligare, ännu ett steg närmre målet :)

I övrigt så rullar semestern på, utan sensationellt väder förstås, men ledigheten är ovärderlig ändå. Att lösa korsord ihop med Honom, ta en dagstur med bilen någonstans där vi aldrig förut varit, åka till stugan, ligga och lata sig på balkongen, det är livet det också. Vi får passa på, det blir (förhoppningsvis) sista sommaren på länge med frihet att lata sig så.. ;)




                                         Vecka 23
Ett 23 vecor gammalt foster som är 28 centimeter långt.Livmodern når nu strax över naveln. Fostret väger runt 550 gram och är 28 centimeter långt.
Sedan någon tid finns det mekonium, den första grönsvarta avföringen, i tarmen. Det händer att fostret bajsar redan innan det föds, då färgas fostervattnet grönt av avföringen.
Fostret rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket gymnastik i magen. Många kvinnor tycker det känns bra, men några upplever det som obehagligt. 
(Från 1177.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar