tisdag 5 februari 2013

Man får passa på att njuta medan det går..

Dagarna rullar på. Februari är här och vi längtar efter vårsol och fågelkvitter. Idag har det snöat hela dagen och världen är vintervit, och himla vacker ändå, men våren slår ju det mesta. Tråkigt att den tar sån tid på sig bara, och man får ju räkna med en hel del grått innan grönskan slår till i april/maj.

Lille Bo har kommit in i en fin sömnperiod nu då han sover ganska mycket både dag och natt, och somnar fantastiskt lättvindigt. Han är vaken ca 1-2 timmar i taget dagtid och sedan är han redo att sova igen. Han blir lite blank på ögonen som tecken och lägger man honom då i spjälsängen så somnar han på egen hand inom ett par minuter. Från att vid varje läggning behövt vagga honom i famnen i 30-40 min för att undvika avgrundsvrål, alternativt ammat till sömns, är det här himmelriket på jorden och så lyxigt att jag blir lite lyrisk varje gång han somnat. Vi får väl se hur länge det håller i sig, det kan ju mycket väl bara vara en liten "fas".

Och apropå något helt annat så läste jag någonstans för ett tag sedan att spädisars magar brukar rätta till sig och bli lite mer stabila vid ca tre månaders ålder (t.ex. brukar koliken släppa då, för de som har besvär med det). Bo har inte haft någon magknip på länge och jag har till och med kunnat börja med kaffe igen - och han tål det utan problem! Sweet. Så nu njutdricker jag kaffe varje dag och blir alleles lycklig. Mitt älskade kaffe.

Ja. Det var mest det jag ville säga. Over and out.

4 kommentarer:

  1. Oj vad skönt. Hur lyckades du med det? Alltså att han somnar själv i sängen. Tips mottages gärna! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj. Jag är ledsen men jag har nog inga bra tips.. för det liksom bara hände en dag. Han har inte varit i närheten av att kunna somna själv på det sättet tidigare, så vi kan säga att vi blev ganska förvånade. Vi har liksom provat med spjälsängen massa gånger och sjungit och vaggat (den har vyssan-lull-tassar, rekommenderas!) och haft oss, och så en dag bara somnade han utan massa lull-lull. Men vi väntar in rätt tillfälle, inte så länge att han blir gråtig utan lägger ner honom innan det gått så långt (för gör det det så blir det omöjligt). Det räcker att han gnuggar sig i ögonen så lägger vi honom, och förutsatt att han varit vaken 1-2 timme. Men om han opponerar sig när vi lagt honom och börjar gråta då, då är det inte heller rätt läge. Så då tar vi upp honom och gör ett nytt försök om fem minuter. Det funkar än så länge. För börjar han gråta i sängen är det nästan stört omöjligt att få honom att somna själv. Men jag bävar för att han ska bli så medveten om just den saken att han börjar gråta varje gång man lägger ner honom, för att han då räknar kallt med att bli uppburen igen.. :/ Men just nu är det som att han verkligen VILL sova. När man lägger honom i sängen och stoppar in tutten och lägger snutten bredvid ansiktet i sängen borrar han in näsan i den och börjar klippa med ögonen ganska direkt.

      Radera
    2. Jag gör likadant, är han trött (glansig på ögonen, röd runt ögonen eller gnuggar ögonen) lägger jag honom. Napp i, snuttefilt bredvid huvudet (han borrar in ansiktet i den eller drar den över ansiktet), klappar på kinden och går. Somnar han inte går jag tillbaka, i med nappen, lägger tillbaka snuttefilten bredvid huvudet, klappar på kinden och går.
      Är han ledsen sätter jag mig bredvid, lägger handen på honom. Han plockar lite med fingrarna på min hand, slappnar av, slutar skrika/gråta. Jag klappar på kinden och går innan han somnat helt.
      Tror man kan göra vad man vill så länge man är lugn och konsekvent. Tror de mår bra av att veta vad som händer. Text, mamma klappar på kinden = jag ska sova. Är jag ledsen = mamma kommer, men jag ska fortfarande sova.
      Sen kanske det inte passar alla barn att somna själva? Vår kille har aldrig gillat somna på oss eller i famnen. När han var nyfödd fick jag ha min arm/hand bredvid honom, men inte mer kontakt än så när han skulle somna. Det gjorde det ju lättare att få honom att somna på egen hand. Annars hade jag ju vant honom att sova på mig/i min famn (för att JAG skulle ha velat det) :-)
      Lycka till med att hitta er metod Malin!

      Radera