tisdag 19 februari 2013

De ska lära sig i tid!

Lilleman fick en bok av sin farmormor och farmorfar sist de var på besök. En sån där bok om mysiga djur och hur de låter. Och lite fakta om varje djur till det. Men hm.




"De fina illustrationerna med åldersanpassade texter skapar tillsammans med ljudeffekterna en värld som barnen kan leva sig in i. För barn från 3 år." Jamen det låter ju fint.




Men alltså. Faktan om kalkonerna känns väl ändå sådär. "Deras kött är magert, vilket gör det väldigt omtyckt." När vi ligger där i sängen vid läggdags och jag läser det här innan jag släcker lampan och Bo undrar vad det betyder.. Är det rätt tillfälle att förklara? Och om jag nu, mot förmodan, skulle få för mig att det vore det.. Hur förklarar jag för ett litet barn att det betyder att det inte är så mycket fett i köttet, så när människor vill äta djur men inte bli tjocka så äter de gärna de här söta kalkonerna, istället för de söta korna? 

Alltså, vi är inte vegetarianer och kommer väl inte hymla om vad kött är, tids nog. Men jag kommer nog inte ta upp det vid läggdags med min treåring när vi läser om söta, snälla och trevliga djur där på bondgården, det tror jag inte.

Och med risk för att behöva ta upp det här med blommor och bin när Bosse fortfarande är rörande oskyldig och oförstörd; "Mamma, vad är 'befruktat'?"




Sedan vet jag inte om vare sig faktan eller språket egentligen vänder sig till våra allra minsta bokslukare eftersom man också får veta att hundar orienterar sig med nosen och att gässen uppehåller sig överallt.. även i våra duntäcken.

Kanske jag modifierar texten något när jag läser.. vi får se hur jag gör. Men djurlätena är ju trevliga!

2 kommentarer:

  1. Haha, vilken bok.. Men som sagt, djurlätena är ju trevliga. ;-) du får hitta på egen text till bilderna. :-D du har ju tre år på dig. Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja, på den tiden borde jag ju hinna komma på nåt eget ;)

      Radera