tisdag 15 januari 2013

Lite mer mat?

När vi var på återträff hos barnmorskan härom veckan nämnde hon att det är vanligt att barn i Alfies ålder har en tillväxtperiod då de något dygn plötsligt behöver äta nästan konstant för att öka upp mjölkproduktionen att stämma mer överens med deras behov. Nu de här gnälliga dagarna har han ammat varje timme, dag som natt. Kanske är det därför? Nu på kvällen har jag ammat flera gånger på båda sidor, men matvraket blev ändå inte nöjd och brösten känns helt dränerade.. Så jag vek mig och gav honom nu en flaska ersättning, och hoppas därmed på ett par timmars sömn i natt. Vi gav ju alltid en flaska ersättning inför kvällen förut, men de senaste veckorna har det inte behövts längre, min mjölk rättade uppenbarligen till sig för att passa hans behov att räcka till även under kvällen. Men nu kanske den åter igen inte är tillräcklig?

Nu vet jag ju att det likväl är dumt att ge ersättning om han behöver mer mjölk, eftersom när han suger mindre på mig bildas ju också mindre mjölk.. Men ett hungrigt barn är ett hungrigt barn och nöden har ingen lag (inte sömnlösa morsor heller). Och som han har snuttat på mina tuttar senaste dygnen borde produktionen ändå öka något tycker man? Nu efter flaskan verkar kråkongen relativt harmonisk, så jag hoppas att det ihärdiga skrikandet var så enkelt som lite extra kurr i kistan..

3 kommentarer:

  1. Självklart följer jag med hit :)
    Du skriver att du bor nånstans i mitten av Sverige.. Var kan det va tro? Jag och tina karrakaramell hade en fundering på att ses, och eftersom vi alla (inklusive ilängtanochväntan) följt varann så länge, hade det inte varit kul att kunna sammanstråla till våren/sommaren? :) själv bor jag i Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det skulle ju vara himla spännande, det är ju nästan som om vi känner varandra lite grann. Mitten och mitten.. Jag bor i höjd med Örebro kan man väl säga, och på hela landet räknat blir det ju inte mitten.. ;) Men det är klart, vi bor väl en bit ifrån varandra ändå. Det blir ju lite resande då.

      Radera
    2. Om man tänker på oss fyra, så bor jag så klart längst bort ;) typiskt mig. Ni andra bor Örebro, Jönköping och nånstans i Östergötland (lagom specifikt ;)). Vi brukar alltid ta nån långweekend i Stockholm eller Göteborg om året, det kanske kunde vara en idé?

      Radera