tisdag 23 oktober 2012

Lite högt tryck i v. 38

Vid dagens besök hos barnmorskan visade det sig att mitt hittills perfekta blodtryck stigit ganska mycket och låg högt idag. Eftersom det är ett av symptomen på havandeskapsförgiftning fick jag lämna urinprov och ska på extra koll om en vecka igen. Urinprovet såg bra ut och jag har inga andra direkta symptom, så jag hoppas att allt ska vara okej. Men ändå. Lite nervös blir man när man ser på barnmorskan att hon blir nervös.

Men järnvärdet såg bra ut och nu får jag (tack och lov!) sluta med järntabletterna. Blev ju så fruktansvärt urdålig i magen av dem och har haft konstant diarré sedan jag började ta dem. Inför förlossningen kändes just det lilla bekymret inte helfestligt, så jag är glad att jag kan sluta med tabletterna nu i god tid innan och återfå lite mer normal konsistens på det hela. Tänk er själva.. Att ha diarré under förlossningen och behöva ta i för kung och fosterland.. Det skulle förmodligen inte bli speciellt trevligt för någon utav de inblandade om man säger så.

Bo har knorrat runt ganska mycket i magen, och även om huvudet har varit neråt (dock inte fixerat) vid de två senaste kontrollerna så tror jag att han snurrat runt lite däremellan. För det mesta har jag en liten bebisrumpa på höger sida strax under revbenen och små bebisfötter på vänster sida och huvudet ner, men ibland blir magen dubbelt så bred på tvären, och det är inga fötter jag känner i ena änden. Jag kan kända hela ryggen längs magen från vänster till höger sida och har en rumpa i ena änden och vad jag kan tänka mig måste vara huvudet i andra (om inte ska det bli otroligt spännande att få se kroppsformen på vårt blivande barn). För det är liksom två stora runda kroppsdelar jag känner i varje ände. Senast igår kväll låg han så, även om det bara är för en stund och sedan vänder sig rätt igen. Idag reagerade barnmorskan på att hjärtljuden lät från så högt upp på magen och inte där de brukar så hon ville kolla med ultraljud att han låg rätt. Men det visade sig att huvudet var neråt och hon sa att han då också var fixerad. Jag tror ju iofs ändå att han senast igår flängde runt åt fel håll, och vet inte om han verkligen är fixerad då. Men som sagt, han verkar i alla fall för det mesta ha koll på vart utgången är. Och jag hoppas att han från och med nu inte släpper den ur sikte.

3 kommentarer:

  1. Jag har absolut ingen aning men känns inte en vecka lite länge till nästa koll :0 Lova att du hör av dig till barnmorskan direkt om du känner dig konstig eller går upp mkt i vikt på kort tid osv! Ni är ju så nära målet nu och urinprovet var ju bra så vi får hoppas att du slipper några besvär nu på slutet, men ändå, man vill ju vara försiktig!
    Och skönt att du slipper tabletterna, jag fick liksom en brun fontän som bild i huvudet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte.. Men när jag läser om havandeskapsförgiftning på nätet verkar det inte vara så akut-bråttom om man inte har allvarliga symptom..? Och jag vet inte, men eftersom urinprovet såg bra ut antar jag att jag inte har någon förgiftning.. än.
      Men vi bestämde att så fort jag känner något annorlunda så ska jag höra av mig, och jag kommer väl var extra observant på det mesta nu antar jag.. Som du skriver, så här nära målet får ju inget hända!

      I know, det är just den där fontänen jag helst vill vara utan ;)

      Radera
    2. Nä det är sant, dom kvinnor jag träffat via jobbet som åkt på havandeskapsförgiftning har mått väldigt dåligt, har inte gått att missa liksom. Förhoppningsvis anländer bebisen innan det blir något mer. Spännande :)

      Radera