onsdag 30 maj 2012

Lugnet före stormen?

Här händer det inte så mycket överväldigande just nu. Magen växer lite i taget, vikten ökar med några hekto då och då. Vaknade med sjuk kramp i vaden härom natten och fick världens blåmärke efter det, men sånt händer tydligen med bulle i ugnen. I vissa lägen får jag foglossningskänningar i korsryggen, tex vid dammsugning och tunga lyft, men det är inga större förluster att behöva undvika varken det ena eller det andra.. ;) I övrigt är det lugnt och fint. Jag mår lika bra som innan, fast en aning tröttare förstås (att lägga sig vid halv tio har liksom blivit mer regel än undantag).

Jag har heller inte känt något mer inifrån magen, så det där buffandet jag kände för några dagar sedan var nog något annat ändå. Om ett par veckor är det dags för rutinultraljudet, tror ni jag längtar? OM jag gör! Det ska bli fantastiskt att få hälsa på lilla ärtan igen! Som med tanke på magen inte borde vara så liten längre..


Vecka 17
Vanligtvis har man nu gått upp mellan två och fem kilo. Vissa börjar känna av att kroppensEtt 17 veckor gammalt foster som är 18 centimeter långt.slemhinnor blir mer svullna. Läs mer om det i kapitlet Vanliga graviditetsbesvär.
Fostret börjar nu få mer barnlika proportioner. Kroppen växer fort och växer ikapp huvudet. Längden är ungefär 18 centimeter och vikten ungefär 180 gram. På huvudet och ögonbrynen har hårrötterna börjat växa och bli grövre.
Fostret lagrar in så kallat brunt fett i kroppen. Det bruna fettet hjälper barnet att hålla sig varmt efter födelsen. En del av det försvinner så småningom. Nu börjar också fosterfett att bildas av körtlar i huden. Fosterfettet ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden, så att den inte blöts upp av fostervattnet.
(Från 1177.se)

2 kommentarer:

  1. Hoppas du snart får känna lite buffar! När har du tid för rul?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte faktiskt att jag kände något igår igen, men så svårt att veta! Rul är bokat den 14 juni, ganska snart men ändå två evigheter dit ;)

      Radera