måndag 8 april 2013

Sjukt bra friskhetstecken

Solen har lyst från det blå i en månads tid nu och snön har smält, det börjar till och med knoppa i vägkanterna och energin börjar så smått växa till sig! Energi, när hade man det senast? Jag minns knappt, det måste vara över ett och ett halvt år sedan sist.

Jag känner plötsligt sug efter att träna (oh my, har jag blivit sjuk?), har dragit ner på sötsaker och vill äta nyttigt. Att hembakta brownies med chokladglasyrtopping ligger orörda i frysen är liksom ovanligt för att vara mig. I princip obefintligt. Men inte nu. De bara ligger där i mängder och ingen rör dem. Det känns fantastiskt. Och inte riktigt som jag. Det är nog solen som gör det. Och kanske lite stress inför beach 2013. Jag som ändå aldrig hänger på beachen, men ändå.

Alltså den där boken med Olga som jag köpte har legat ganska orörd. Jag kom igång med lite plankor och har tränat lite annat, så den startade väl upp något inom mig, men i övrigt följer jag den inte riktigt. Övningarna är till en början ganska tråkiga, och tråkig träning är verkligen.. tråkigt. Och lika med ogjord träning.

Men så snubblade jag in på något som kallas tuplermetoden (träning för de med separerade magmuskler). Herregud. Slår man upp tuplermetoden i en närliggande ordbok så finns nog " = magi" som förklaring. För fasen vilken jädra skillnad på bara ett par dagar utan speciellt mycket ansträngning ändå. Jag säger bara det. Fantastiskt. Overkligt. Googla! Eller kolla här för en snabbgenomgång.

Man får ju se till att hålla i och göra varje dag. Men alltså. Min putmammamage har blivit mycket mindre på bara en halv vecka och på mormors 90-årskalas igår hade jag en klänning med tight midja, och det såg BRA ut! Jag såg SMAL ut! Runt magen! Jisses. Och det här med att se skillnad så snabbt, DET om något har fått upp mitt träningssug, och nu är jag sugen på att träna allt möjligt. Sjukt, för att vara mig. Så det gäller att passa på så länge det håller i sig, för man vet aldrig när jag återgår till normalläget igen. (Och brownies står sig väl inte hur länge som helst, ens i frysen.)

2 kommentarer:

  1. Olgas bok var rätt tråkig tyckte jag... Säkert bra om man behöver följa nått till punkt och pricka men som sagt det blir lite tråkigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa.. Och tråkig träning är den värsta sorten! Jag som hatar att träna egentligen behöver ju något som är kul och ger resultat ganska snabbt, annars tröttnar jag direkt..

      Radera